Kryzys wymusza zmianę

 Czas dekoniunktury, to czas, kiedy firmy dużo intensywniej i szybciej muszą dostosowywać się do wymogów rynku i dużo szybciej i głębiej się zmieniać. Dzisiaj nie jest to dla nikogo nic nowego, bo duże firmy, z wieloletnim doświadczeniem już wiedzą, że zmiana to jedyna stała rzecz w biznesie. Kto się nie zmienia przegrywa. Współczesna wiedza z zakresu zarządzania wyraźnie wskazuje, że do skutecznej zmiany potrzeba otwartej, dwukierunkowej komunikacji i wzajemnego zaufania między przełożonymi i podwładnymi. Podkreślam wagę komunikacji dwustronnej ze szczególnym naciskiem na to, że szczególnie ważna jest komunikacja, z dołu do góry. Ważniejsza od komunikacji z góry na dół. Otóż zmiana to jedno z najtrudniejszych wyzwań dla liderów, bo zwykle oznacza wyjątkowy wzrost emocji wśród pracowników. Lider, który potrafi wczuć się w wibracje swojej firmy, czy zespołu, odczytać niepokoje i poczucie niepewności będzie potrafił skutecznie przejść przez zmianę, Jeżeli zaniedba i nie stworzy kanałów komunikacji z dołu do góry, nie będzie wiedział, gdzie pojawia się największy opór wynikający ze strachu przed utratą stanowisk, pozycji, czy innych lęków towarzyszących zmianie. Ważnym czynnikiem sukcesu w przeprowadzaniu zmiany jest też włączenie do jej przeprowadzenia i planowania jak największej liczby pracowników. Ktoś, kto jest włączony w proces przeprowadzania zmiany, jest jej częścią staje się jej agentem. Zmiany najczęściej nie udają się z powodu oporu grup i ludzi, którzy czują zagrożenie zmianą i nikt ich nie zaprosił do włączenia się do tej zmiany. Lider, który nie boi się zmiany i potrafi przeprowadzać ją razem z załogą, a nie wymusza jej na ludziach odnosi najczęściej sukces. Ci którzy potrafią jeszcze do tego stworzyć warunki do wyszkolenia w firmie „ambasadorów zmiany” osiągają jeszcze lepsze efekty. System Ambasadorski przeprowadzania zmiany to jeden z programów Brian Tracy International, świetnie sprawdzający się w organizacjach, które chcą się skutecznie zmieniać. Polega on na wyszkoleniu spośród pracowników w firmie zespołu trenerów-ambasadorów, którzy implementują w firmie poszczególne elementy zmiany i pilnują ich przestrzegania. Zajmują się też monitorowaniem skuteczności przeprowadzenia zmian. Bardzo często bowiem, jeżeli sytuacja zmiany nie jest ugruntowana organizacja wraca do starych praktyk i to się zwykle źle kończy.

Dodaj komentarz